ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

آشنايي با منابع در رد فرقه ي وهابيت

فهرست مطالب

اشاره


ايجاد تفرقه ميان مسلمانان، تبليغ بر ضد مكتب اهل بيت(ع)، صدور فتاوي تكفيري، قتل و كشتار مسلمانان و شيعيان و… از جمله دلايلي است كه مي طلبد، دانشمندان اسلامي و محققين كار آمد، آگاه و دل سوز با افشاگري و تبيين مباني و افكار اسلامي ناب محمدي(ص) كه در واقع همان مكتب نوراني اهل بيت(ع) مي باشد، مباني و ايدهاي انحرافي و غلط فرق ضاله از جمله وهابيت و سلفيت را براي مردم جهان به ويژه جوانان نا آگاه كه در معرض فريب و جذب هستند به وظيفه اسلامي ـ ديني خود عمل نمايند.


متأسفانه هم اكنون فرقه ي وهابيت و سلفيت در جهان مدعي تبليغ اسلام و قرآن شده و با حمايت استكبار جهاني به ظلم و ستم بر عليه عموم مسلمانان به ويژه شيعيان و طرف داران مكتب اهل بيت عصمت و طهارت(ع) روي آورده و با قتل و كشتار، چهره ي زشتي از اسلام را در ذهن و افكار عمومي مردم جهان به جاي مي گذارد. لذا با امكانات موجود (اينترنت، ماهواره و…) مي بايست كارشناسان دل سوز و صاحب نظر با نگارش كتاب، مقاله، سخنراني و… به مسيوليت تاريخي خود عمل نمايند.


اينجانب به سهم خود در سلسله نوشتارهايي به معرفي منابع و آثار خوب منتشر شده علماي سني و شيعي بر عليه فرقه وهابيت و سلفيت اقدام مي كنم:


معرفي نويسنده و كتاب:


نام كتاب السلفية الوهابية؛ أفكارها الأساسية وجذورها التاريخية به قلم سيد حسن بن علي سقاف(از علما و نويسندگان اردني) مي باشد.


سيد حسن بن علي السقاف الشافعي اردني(متولد1380 هـ.ق 1961م) از جمله شخصيت هايي هست كه با تحقيق و نگارش آثار خوب، بخشي از وظيفه ي خود را در روشن گري جهان اسلام عمل نموده است.



در واقع وهابي هاي سلفي، پيرامون مذهب حنبلي هستند كه به عقيده تشبيه، تجسيم، و نَصب(دشمنان علي بن ابي طالب عليه السلام) اتفاق نظر دارند. در حقيقت وهابيت از درون سلفيت زاده شده است و همين محمدبن عبدالوهاب(1111 هـ.ق ـ 1207 هـ.ق) كسي است كه افكار ابن تيميه ي حنبلي و قدماي مجسمه را تبليغ كرد! همان حنابله ي سلفي كه مدعي سلفِ صالح بودند!.


سقاف در ادامه به تاريخ و ريشه هاي سلفيت و وهابيت مي پردازد و ضمن تأكيد بر اينكه فرق بين سلفيه و وهابيه نمي باشد، تأكيد مي كند: وهابيت در جزيرة العرب از پيروان احمد بن حنبل، ابن تيميه، ابن قيّم و هيية كبار العلماء به رهبري بن باز، ألباني، آل الشيخ، عُثيمين و… مي باشند كه قايل به تشبيه، تجسيم و نَصب و حرمت توسّل، زيارت قبور و… هستند!.


سقاف در ادامه به ريشه يابي پيدايش عقيده سلفيت و وهابيت پرداخته و مي گويد: عامل اصلي انحراف فكري اين گروه از مباحث توحيد، خداشناسي و تشبيه صفات خدا به انسان كه در احاديثي مانند: «انّ اللّه خلَق آدم علي صورته، رأيت ربّي في أحسن صورةٍ»، «رأي ربّه في المنام في أحسن صورة شاباً موقّراً»! كه از جعليات و اسراييليات مي باشند و با صريحِ آياتي مانند: «ليس كمثله شيء[شوري:11] ـ ولم يكن له كفواً احدٌ[توحيد:5] ـ سبحان ربّك ربّ العزّة عمّا يصفون[صافات:180]». در تضاد و معارضه مي باشند، آغاز كرد.


حسن بن علي سقّاف در ادامه، به ظهور حركت وهابيان به رهبري محمدبن عبدالوهاب اشاره مي كند و مي نويسد؛ احمد بن زيني دحلان كه در ابتداي كار محمدبن عبدالوهاب، در مدينه منوره مشغول تحصيل بوده مي گويد: او با عقايدي مانند دعوت مردم به توحيدِ صحيح، دوري جستن از شرك، تركِ توسل و طلبِ شفاعت، تركِ زيارت قبور و مردگان و… كار خود را شروع كرد.


اين عقايد و افكار در حالي مطرح مي‌شد كه پدر، برادر و بسياري از علماي حنبلي با سخنان او مخالف بودند!.


سقاف در بخش ديگري از كتاب اظهار مي‌دارد: حركت وهابي‌هاي سلفي در داخل و خارج سعودي به طرق و راه هاي زير افكار و ايده‌هاي خود را تبليغ و گستردش داد.


1ـ اعزام مبلغين از طريق امامان جمعه و جماعات و گويندگان مذهبي با حقوق و برنامه منسجم و دقيق و از طريق فارغ ‌التحصيلان (خِرّيجين) دانشكده‌ها و دانشگاه هاي اسلامي! در مدينه و مكه در داخل و خارج عربستان و….


2ـ تأسيس و راه‌اندازي مراكز و موسسات فرهنگي تبليغي در شهرهاي مختلف جهان.


3ـ نشر كتب و مجلات مختلف كه حاوي افكار ابن تيميه، ابن قيم، محمدبن عبدالوهاب و حاميان افكار آن ها به زبان‌هاي عربي و غير عربي و توزيع در كتابخانه‌ها و كتاب‌فروشي‌ها، نمايشگاه‌ها و ساير مراكز و مؤسسات خيريه وعام المنفعه مانند درمانگاه‌ها، بيمارستان و….


4ـ ايجاد ارتباط با شخصيت‌ها و علماي اسلامي در كشورهايي مانند مصر، سوريه، اردن، كويت، امارات، قطر، افغانستان، ايران، عراق، تونس، مغرب، سودان و….


5ـ آماده‌سازي و توزيع لوح هاي فشرده وكاست‌هاي حاوي مناظرات علماي وهابي با علماي رافضه(شيعه) و پخش و نشر افكار جدلي در اينترنت و تخريب مخالفان وهابيت با شيوه‌هاي غير اخلاقي و غير انساني.


حسن بن علي سقاف در پايان كتاب مي‌گويد: وهابي‌هاي سلفي در بحث و مناظره و گفت و گو و يا كارهاي ديگر بدون اهميت دادن به ديدگاه‌ها و افكار و نظريات مخالفان خود، با شيوه‌هاي گوناگون مردم را از پيوستن و يا گوش دادن به سخن غير خود(مخالفان) بر حذر و ممنوع مي‌كنند كه مهم ترين شيوه‌ها عبارتند از:


1ـ قاعده ي هجر المبتدع(دوري از بدعت گذار)


در اين شيوه مطرح مي‌كنند مي‌بايست مردم از افكار مخالف وهابيت دوري كنند. بر انسان ها جايز نيست غير از كتب و سخنان علماي وهابي را گوش كنند و يا مطالعه كنند و يا با آن ها بنشينند و صحبت نمايند! هر گونه ارتباط و نشست و برخاست با بدعت‌گذاران و صلح و دوستي با آن ها حرام هست!.


در واقع اين ديدگاه، نشان از ضعفِ علمي و قدرت احتجاج و مناظره با مخالفان دارد. در حالي كه در قرآن شريف و سنت نبوي(ص) شنيدن قول و حرف ديگران و بحث و گفت و گو و جدال احسن لازم و ضروري است(فَبَشِّرْ عِبَادِي(١٧) الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَيِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَيِكَ هُمْ أُولُو الألْبَابِ(١٨) سورة الزمر).


در اين باره، كتابي هم با عنوان النفخة الذكية في بيان أن الهجر بِدعة شِركية از سوي عبدالله بن صديق الغماري الحسني منتشر شده است.


2 ـ رواج اتهامات دروغين بر مخالفان


در اين شيوه، وهابيان سلفي، تلاش مي كنند مخالفان خود را به شرك، بدعت گذار، دشمن توحيد و سنت متهم نمايند و تا جايي پيش مي روند كه از اتهام يهودي گري هم كوتاهي نمي كنند! چنان كه بزرگان و پييشينان آن ها، مخالفان خود را با عباراتي مانند: رافضه، كفار هستند!، رافضه كافرتر از يهود ونصاري هستند!، حنفيه، مانند دزدان هستند!، المرجية مانند صابيين مي باشند!، المرجية، يهود اهل قبله هستند!. القدرية مجوس هستند! و… خطاب مي كردند!.


3 ـ ترساندن، زدن، كشتن با ابزار و سلاح


در اين شيوه، رهبران وهابي با زدن و كشتي و حبس و… تلاش مي كنند نگذارند سخن حق مخالفان آن ها به گوش مردم (طرف داران وهابيت) برسد كه در يمن، پاكستان، افغانستان عراق و… با انواع ابزار و آلات قتل كشتار، خون مخالفان را مي ريزند و به آن مباهات مي كنند!.


4 ـ تحريف كتب تراثي ع
لماي مسلمان


علماي وهابي و سلفي براي اينكه نگذارند طرفداران آن ها سخنان صحيح علماي سني را بشنوند و يا سخن صحيح علماي مخالف آن ها مانند پيروان اهل بيت(ع) و ساير مذاهب اسلامي را بشنوند، تلاش مي كنند جملات نوشته شده در كتب را دست كاري و تغيير دهند. براي نمونه مي توان به تحريف سخنان امام نووي در كتاب الأذكار… او اشاره كرد كه فصلي دارد در باب استحباب زيارت قبر پيامبر(ص)….


سقاف مي گويد: يكي از مراكز مهم تبليغ و ترويج افكار وهابيت سلفي، رابطة العالم الاسلامي و مراكز وابسته به آن در شهرهاي سعودي و كشورهاي ديگر مي باشد كه تلاش بسيار گسترده اي در گسترش وهابيت ايفا مي كند.


در پايان كتاب، اين دانشمند اردني، راه هاي صحيح مبارزه با تفكر وهابي- سلفي را به شرح زير ارايه داده اند:


1 ـ نشر كتب و رسايل قوي كه ايده ها و افكار انحرافي وهابيت و سلفيت را با شيوه هاي درست بيان كند.


2 ـ نشر كتب و مجلاتي كه افكار صحيح ديني بر گرفته از قرآن و سنت نبوي(ص) را با شيوه ي منطقي و قابل فهم براي مخاطبين بيان كنند.


3 ـ راه اندازي و تأثير مراكز و مؤسسات فرهنگي كه طلاب و دانشجويان را با شيوه هاي صحيح آموزش دهند و بتوانند افكار و ديدگاه هاي انحرافي وهابيان را توضيح دهند.


4 ـ آماده سازي شرايط خوب رشد و پرورش خطباء و ائمه ي جمعه و جماعات براي هدايت عملي مردم مسلمان در كشورهاي مختلف به طوري كه مردم با روش هاي رفتاري علماي درباري و وابسته به وهابيت فاصله بگيرند. 5. آموزش فارغ التحصيلان و اساتيد فاضل در سطح مدرس و دكتري در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كه با آگاهي و منطق قابل فهم به مردم آگاهي دهند تا مسلمانان با افكار صحيح قرآني و روايي و معارف اصيل اهل بيت(ع) آشنا شوند.


يادآوري مي شود: كتاب مناقشة منهج الوهابية والسلفية في العقيدة والتفكير؛ السلفية الوهابية؛ أفكارها الأساسية وجذورها التاريخية در 185 صفحه در قطع وزيري از سوي انتشارات در الإمام الرواس در لبنان منتشر شده است.


ترجمه ي فارسي اين كتاب با عنوان سلفي گري وهابي؛ چالشي در انديشه هاي بنيادين و ريشه هاي تاريخي(ترجمه: حميدرضا آژير) از سوي بنياد پژوهش هاي آستان قدس رضوي به زبان فارسي چاپ شده و در اختيار علاقه مندان مي باشد. مطالعه ي دقيق اين اثرِ علمي و آگاهي بخش را به همه ي دوست داران حق و حقيقت و شيفتگان مكتب نوراني اهل بيت(ع) توصيه مي كنم.


ابنا


www.fetrat.com

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید