سوالات اولین کنکور آزمایشی دوره آمادگی کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث 1391

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

 


عنوان مواد امتحانی، تعداد و شماره سؤالات



































ردیف


مواد امتحانی


تعداد سوال


از شماره


تا شماره


1


زبان عربی


25


1


25


2


علوم قرآنی


30


26


55


3


حدیث


25


56


80


4


تفسیر


30


81


110


 


آبان مال سال 1391




سوالات  زبان عربــی


1. عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ- عین الصحیح


الف) أخّر= فعل ماض- للغائبه- ثلاثی مزید- باب تفعیل- صحیح و سالم


ب) نفس= اسم- مفرد- مونث مجازی- نکره- صحیح الاخر


ج) قدّمت= فعل ماضی- للغائبه – ثلاثی – مضاعف- باب تفعیل- صحیح


د) علمت= فعل ماض- للمونت المخاطبه- فاعله هی- ثلاثی- غیر سالم


2. ما هو الخطأ


الف) المدرسه فتحت           ب) المدرسه فُتحَ                ج) فتحت المدرسه                        د) فُتِح المدرسه


3. عین الصحیح للعباره التالیه باسلوب المبنی للمجهول انّ الکتب ذهبْتُم بها الی المدرسه


الف) ذُهِبوا بها                   ب) ذُهب بها                      ج) ذُهبْتم بها                   د) ذهِبَتْ بها


4.کیف تصبح الجمله التالیه مع الفعل المبنی للمجهول المسلمونَ أکرمُونا


الف) أکرمُوا                       ب) اُکرِمَ بنا                      ج) اُکرِمنا             د) اُکرِمَ


5. خاطب بالعباره المخاطبتین (تُب الی الله تَنجُ)


الف) تُبا …تنجیان   ب) توبا الی الله تنجوان         ج) تُبا الی الله تُنْجیا            د) توبا الی الله تَنْجُوا


6. عین نصب کلمه علیّ وجر کلمه القاضِی و رفع کلمه موسی


الف) فتحه- فتحه- ضمه مقدر             ب) فتحه- کسره مقدر- ضمه


ج) کسره- کسره مقدر -ضمه مقدّر                  د) فتحه- کسره مقدر- ضمه مقدّر


7. انصب یکتبُ واَجزم ینصرون و یَذهَبنَ


الف) یَکتُبَ- لم یَنصُروا- اَن یَذهَبَ                      ب) اَن یکتُبَ- لمّا ینصرون- لن یذْهَبْنَ


ج) لَنْ یکتُبَ- لا یَنصُروا- لم یَذهَبنَ                     د) کی یکتُبَ- لم یَنْصروا- لمّا یَذهَبَ


8. مدَدَ- آمنَوُا- کُلی- لِیَدَعا (عین الصحیح)؟


الف) مدد= فعل ماض- للغائب- مضاعف- ادغامه جایز


ب) آمنوا= فعل ماض- جمع- مذکر-مهموز- تخفیفه قلبی جایز


ج) کُلی= فعل مضارع مجزوم- مفرد- للمخاطبه- مهموز- تخفیفه حذفی واجب


د) لیَدَعٰا= فعل امر- مذکر- للتثنیه- مثال الواوی- والو و محذوف


9. ثَنّ لِیَقُل و أجمع وَقی و اَفرِد لِیبیْعُوا


الف) لِیَقُلا- وَ قَیُوا- لِیَبیعا                               ب) لیَقُولا- وَقُوا- لِیَبع


ج) لیقولانِ- وَقیا- لِتَبِع                                   د) لیَقُلانِ- وَقُوا- لِاَبِع


10. اذ قَرّبا قرباناً فتُقُبّل من أحدهما و لم یُتقَبّل من الاخر قال انّما یتقَبّل الله من المتقین


الف) قرّبا= فعل ماض- للغائبین- مهموز و ادغامه واجب


ب) تقبل= فعل مضارع- مجهول- للغائب- مضاعف- ادغامه واجب


ج) لم یتقبل= فعل مضارع- مجزوم- مجهول- للغائب- سالم منفی


د) قال= فعل ماض- معتل- اجوف اعلاله بالسکون و الحذف- للغائب


11. «أفبهذا الحديث أنتم مدهنون؟» الغرض من الاستفهام …


 الف) للإنکار                     ب) للتقرير                        ج) للتحقير                         د) للتوبيخ


12.«اولئک علي هدي من ربهم و اولئک هم المفلحون» الغرض من ذکر المسند اليه ..


الف) زيادة الإيضاح و التقرير    ب) التعريض بغباوة السامع   ج) للتعظيم          د) إطالة الکلام


5:ماهو الصحیح فی العبارات التالیۀ


13. تاکنون دویست نفر بر اثر جنایات صهیونیستی در کرانه باختری کشته شده­اند.


الف) قد قُتل مثتا شخصِ فی الفلسطین إثر الجرائم الصهیونیۀ


ب) کانوا قد قتلوا مائتا شخصٍ فی الضفۀ الغربیۀ اثر الجرائم الصهیونیۀ


ج) قدقتل مائتا شخصٍ فی الضفۀ الغربیۀ اثرالجرائم الصهیونیۀ


د) کان مائتا شخصٍ قد قتل فی الضفۀ الغربیۀ اثرالجرائم الصهیونیه


14. قد انتهت الحربُ العراقیۀ ضدَّ ایران منذُ سنوات


الف) جنگ تحمیلی عراق ضد ایران سال­ها پیش اتفاق افتاده است.


ب) سالها پیش عراق جنگی را ضد ایران آغاز کرد.


ج) جنگ عراق ضد ایران هشت سال به طور انجامید.


د) جنگ عراق ضد ایران سالها پیش پایان یافته است.


15.کان الاحتجاج الشعبی قد تصاعد


الف) اعتراض مردمی بالا گرفته بود.                             ب) مردم به شدت اعتراض کردند.


ج) ملت تصمیم به اعتراض گرفته بودند.             د) اعتراض مردمی بیشتر شده بود.


16.کاش احمد در امتحان عربی قبول شده باشد


الف) لیتَ احمد یکون قد نجح فی امتحان العربیۀ   ب) لیت احمد قد کان نجح فی الامتحان العربیۀ


ج) لیت احمد کان قد ینجح فی الامتحان العربیۀ   د) لیت احمد کان قد نجح فی الامتحان العربیۀ


17.لیت احمدَ لا یکون قد رَیبَ فی الامتحان


الف) کاش احمد در امتحان قبول نشده باشد.    ب) کاش احمد در امتحان مردود نشود.


ج) کاش احمد در امتحان مردود نشده باشد.                 د) کاش احمد در امتحان قبول شود.


18. لایستغنی الرجل -و إن کان ذامال- عن عشیرتهِ


الف) آدمی از خویشاوندان خود بی نیاز نمی­شود مگر این که پول داشته باشد.


ب) آدمی در هر صورت به خویشاوندان خود محتاج است.


ج) آدمی حتی اگر پول داشته باشد به کمک خویشاوندان نیازمند است.


د) آدمی از خویشاوندان خود بی نیاز نمی­شود هرچند از نظر مالی بی نیاز باشد.


19. و من طلب العُلی سهرِ اللیالی


الف) و هرکس شب زنده داری کند بزرگ خواهد شد.                              


ب) و هرکس قسمتی از شب را بخوابد بزرگ خواهد شد.


ج) و هرکس بزرگی بخواهد شب­ها را بیدار خواهد ماند.


د) و هرکس بزرگی بخواهد باید شب­ها را نخوابد.


20. انّه یفهم قریباً انی کنتُ صادقاً فی کلامی


الف) او به زودی خواهد فهمید که من در سخن خود راستگو بوده­ام.


ب) او در آینده­ای نه چندان دور می­فهمد که من راستگو بوده­ام.


ج) او به زودی به راستگویی من پی خواهد برد.


د) او به زودی خواهد فهمید همه صحبت­هایم راست بوده است.


21. احتمال دارد که به آنچه خواسته­ای رسیده باشی


الف) یحتمل قدوصلت بما اردتَه                                   ب) یحتمل ان تکون قدادرکت ما اردتَه


ج) ربما ان تکون قدوصلت ما اردتَه                                د) ربما تکون واصلا بمااردته


22. إنّ مَلحمۀ کربلاءَ رغم ظاهرها الماساوی لها الاثر الکبیر فی تخلید ذکری الامام الحسین؟ع؟ و استمرارها لیومنا هذا


الف) حماسه کربلا، با وجود ظاهر غم انگیز تأثیر عمیقی در جاودانه نگه داشتن یاد امام حسین ؟ع؟ و استمرار آن تا امروز داشته است.


ب) حماسه کربلا، غم انگیز است ولی یاد امام حسین ؟ع؟ را تا به امروز زنده نگه داشته است.


ج) کربلا با تمام غم انگیزیش تأثیر عمیقی در جاودانه نگه داشتن یاد امام حسین ؟ع؟ تا امروز داشته است.


د) حماسه کربلا اگر غم انگیز است تاثیر زیادی در زنده نگه داشتن یاد امام حسین و همه یارانش و استمرار راه ایشان تا به امروز داشته است.


23. اذا فزت فی مَسعی لم یفز فیه غیرک فلاتتکبروا


الف) هرگاه در امری موفق شدی که دیگران در آن توفیقی نیافته­اند مغرور نشو.


ب) اگر در امری موفق شدی، دیگران را از موفقیت در آن مانع مشو که نشانه غرور است.


ج) چنانچه در چیزی که باعث موفقیت دیگران می­شود مانع مباش و مغرور مشو


د) اگر در کوشش خود موفق شدی به آن مغرور مشو.


24. مبارزان فلسطینی زندگی تحت فشار اشغال صهیونیستی را نمی­­پذیرند.


الف) المناضلون الفسطینیون لایقبلون الحیاۀ تحت وَطاه الصهیونی


ب) المناضلون الفلسطینیون یرفضون العیش تحت وطاۀ الاحتلال الصهیونی


ج) المناضلون الفسطینیون کانوا لایقبلون العیش تحت وطاۀ الاحتلال الصهیونی


د): المناضلون الفلسطینیون یرفضون التحمل تحت وطاۀ الاحتلال الصهیونی


 


 


25. ما دوستانی داریم که در نیکی­ها از هم پیشی می­گیرند.


الف) لنا اصدقاءُ یتسابقون فی الخیرات


ب) عندنا اصدقاء یتسابقون فی الخیرات


ج) لنا اصدقاء الذین یتسابقون من الاخِرین فی الامور الخیر


د) عندنا اصدقاء الذین کانوا یتسابقون فی الخیرات منهم


سوالات علوم قرآنــــــی


26. درباره «فحوی الخطاب» و «لحن الخطاب» کدام گزینه صحیح است؟


الف) فحوی الخطاب مفهوم مخالف منطوق به طریق اولی و لحن الخطاب مفهوم موافق منطوق به طریق اولی است.


ب) فحوی الخطاب مفهوم مخالف منطوق به طریق اولی و لحن الخطاب  مفهوم مخالف منطوق به طریق مساوی است.


ج) فحوی الخطاب مفهوم موافق منطوق به طریق اولی و لحن الخطاب  مفهوم مخالف به طریق مساوی است.


د) هر دو مترادف یکدیگرند.


27. آیه ]فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً[ دارای چه مفهومی است؟


الف) غایت                       ب) صفت                         ج) شرط                          د) حصر


28. کدام آیه دارای مفهوم است؟


الف) ]فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ[


ب) ]وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا[


ج) ]لَا يَتَّخِذْ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الله[


د) ]وَرَبَائِبُكُمْ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ[


29. آیه]وَإِنْ أَحَدٌ مِنْ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ[ به کدام دلیل عام به شمار می­رود؟


الف) نکره در سیاق منفی                             ب) نکره در سیاق شرط


ج) اسم جمع محلی به ال                            د) اسم جنس محلی به ال


30. کدام یک از آیات ذیل مقید است؟


الف) ]أَشْهِدُوا ذَوَى عَدْلٍ مِنْكُمْ[                                 ب)]وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ[     


ج) ]وَشَهِدُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ[                          د) ]فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهِدُوا[

31. علت اجمال در آیه شریفه ]ثَانِيَ عِطْفِهِ[ چیست؟


الف) حذف                                               ب)  اختلاف در مرجع ضمیر   


ج) عدم کثرت استعمال                                د) غرابت در لفظ


32. آیه] وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ[  چه نوع منطوقی است؟


الف) تأویل                        ب) نص               ج) ظاهر              د) مجمل


33. قول صحیح در نسبت این دو آیه چیست؟]إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ[و ]لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَار[


الف) مطلق و تقید              ب) عام و خاص                 ج) منطوق و مفهوم د) مجل و مبین


34.سبب اجمال در آیه ]إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ[ کدام گزینه است؟


الف) اختلاف در مرجع ضمیر   ب) احتمال عطف و استیناف ج)اشتراک                        د) حذف


35. حکمت تقدم و تاخیر در آیه شریفه ]وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ[ چیست؟


الف) تبرک            ب) تعظیم                        ج) تشریف                       د) مناسبت


36. در آیه ]فَمِنْكُمْ كَافِرٌ وَمِنْكُمْ مُؤْمِنٌ[ وجه تقدیم و تاخیر چیست؟


الف) سببیت                     ب) کیفیت                        ج) کثرت              د) همه موارد


37. در کدام آیه عامی وجود دارد که مراد از آن خاص است؟


الف) ]إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَام[ُ


ب) ]وَأُوْلَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنّ[


ج) ]فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ[


د) ]قَاتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ[


38. حکمت تقدیم ]إِيَّاكَ نَعْبُدُ[ ]إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ[  چیست؟


الف) تعظیم                      ب) تشریف                       ج) سببیت                       د)سبق


39.سبب تقدیم پیامبر ؟ص؟ بر نوح؟ع؟ در آیه ]وَإِذْ أَخَذْنَا مِنْ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ[ چیست؟


الف) تبرک                        ب) سبق             ج) تشریف                       د) مناسب


40. حکمت تقدیم و تاخیر در آیه ]لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً[ چیست؟


الف) ترقی                       ب) تدلی             ج) سبق                         د) کثرت


41.] وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا[ چه نوع مفهومی دارد؟


الف) وصف                       ب) استثناء                      ج) بدل بعض از کل د) غایت


42. در آیه ]يُوصِيكُمْ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ[ چه نوع عامی وجود دارد؟


الف) جمع مضاف                ب) جمع معرفه به ال                     


ج) نکره در سیاق نفی                     د) اسم موصول


43. کدام سیاق موجب افاده عموم در آیه «وَأَنزَلْنَا مِنْ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا»  می­شود.


الف) امتنان                      ب) شرط             ج) نهی               د) نفی


44. واژه «هدی» در آیه] وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ[ به چه معناست؟


الف) دعا             ب) معرفت                       ج) دین                د) قرآن


45. کلمه «فتنه» در آیه]يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ[ به چه معناست؟


الف) عبرت                       ب) بیماری                       ج) عقوبت                        د) قتل


46. تأویل واژه «وجه» در آیه ]يُرِيدُونَ وَجْهَهُ[چیست؟


الف) ذات             ب) قدرت             ج) اخلاص نیت                  د) خدمت


 


47. آیه کریمه ]فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ[ از چه جهت تشابه است؟


الف) کیفیت                      ب) زمان              ج) مکان              د) کمیت


48. مجاز عقلی:


الف) مجاز ی است که در آن استعمال لفظ در غیر معنای حقیقی صورت گرفته


ب) مجازی است که در آن استعمال لفظ در معنای حقیقی صورت گرفته.


ج) مجازی است که در آن اسناد فعل یا شبه فعل به فاعل غیر حقیقی داده شده است.


د) هیچ کدام


49. در آیه]وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا[ چه نوع مجازی وجود دارد؟


الف) مجاز عقلی                ب)مجاز در ترکیب               ج) مجاز در اسناد               د) همه موارد


50. مجاز در آیه] وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا[  از چه نوع مجازی است؟


الف) هر دو طرف حقیقت                              ب) هر دو طرف مجاز


ج) هر دو طرف مجاز عقلی                            د) یک طرف مجاز و یک طرف حقیقت


51. در آیه] وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ[ چه نوع مجازی به کار رفته


الف) مجاز عقلی                ب) مجاز جزء به کل                       ج) حذف              د) زیاده


52. مثال مجاز “اطلاق سبب بر سبب” کدام آیه ذیل است؟


الف) ]قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا[                         ب)] الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا[


ج) ]مَا كَانُوا يَسْتَطِيعُونَ السَّمْعَ[                                 د)] وَيُنَزِّلُ لَكُمْ مِنْ السَّمَاءِ رِزْقًا[


53. مجاز در آیه ]فَلْيَدْعُ نَادِيَه[  از کدام نوع است؟


الف) حذف           ب) اطلاق محل بر حال                    ج) اطلاق ظرف بر مظروف                 د) ب و ج


54. مثال برای« تسمیه الشی باسم آلته » کدام گزینه است؟


الف) ]وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ[                    ب) ]فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ[ 


ج)و المثال القریه                                                    د) بیده الملک


55.مجاز در آیه] لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ[و]وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ [از کدام نوع است؟


الف) حذف- اطلاق سبب بر مسبب                              ب) قلب اسناد- قلب اسناد


ج) اطلاق محل بر حال- اطلاق حال بر محل                                د) قلب عطف- قلب عطف


سوالات حدیث


56.«سند» با کدام اصطلاح مرادف است؟


الف) شیخ                        ب) طریق             ج) مسند د) طبقه


57. ابو جعفر، کنیه مشترک کدام یک از امامان شیعه است؟


الف) امام باقر؟ع؟، امام صادق؟ع؟                               ب) امام صادق؟ع؟، امام جواد؟ع؟


ج) امام هادی؟ع؟، امام باقر؟ع؟                                 د) امام باقر؟ع؟، امام جواد؟ع؟


58. سومین نایب خاص امام مهدی ؟عج؟ که بود؟


الف) ابوعمرو عثمان بن سعید عمروی              ب) ابو جعفر محمدبن عثمان عمروی


ج) علی بن محمد سمری                                         د) حسین بن روح نو بختی


59. از نظر بیشتر علمای اهل سنت، احادیث کدام منطقه اعتبار کمتری دارد؟


الف) شام                        ب)مکه                ج) کوفه                 د) مدینه


60. «امان الحیث» تالیف چه کسی است؟


الف) حاج مروج الاسلام کرمانی                      ب) سید محمد عصار


ج) شریعتمداری                                         د) عمار تهرانی


61. «الرواشح السماویه» از کیست؟


الف) محمد باقر استرآبادی                            ب) مقانی


ج) ابو علی کربلائی                                    د) شیخ بهائی


62.کتاب«نخبه الفکر» در مورد چه علمی است؟


الف) فقه الحدیث                           ب) مصطلح الحدیث


ج) الحدیث                                               د) درایه الحدیث


63. کدام از سه گزینه الفاظ جرح است؟


الف) لا شی، عامی، واه                              ب) عدل، مقدم، مضطرب، الحدیث


ج) جلیل، کثیر المترله، واه                             ج) سلیم الجنبه ، عامی، واه


64.کدام نویسنده نخستین مؤلف در دانش رجال شیعه است؟


الف) احمد بن خالد برقی                              ب) ابن شادان نیشابوری


ج) عبدالله بن جیله کنانی                             د) حسن بن علی بن فضال


65. کدام اصطلاح، از الفاظ «تعدیل» است؟


الف) عامی                      ب) قریب الامر                   ج) لین الحدیث                  د) مرتفع القول


66. سنت در اصطلاح اهل سنت عبارت است از؟


الف) قول و فعل و تقدیر معصوم                                              ب) قول و فعل و تقدیر پیامبر؟ص؟ نقل شده باشد


ج)هر چه ثمر قران باشد و از پیامبر؟ص؟ نقل شده باشد               د) قول و فعل و تقدیر پیامبر؟ص؟ در غیر امور عادی


67. در تعریف چه علمی گفته­اند: «ما وضع لتشخیص روایه الحدیث ذاتا و وصفا»


الف) علم مصطلح الحدیث                 ب) درایه الحدیث


ج) علم رجال                                            د) اصول الحدیث


68. موضوع علم درایه؟


الف) متن و محدیث                         ب) سند و متن                 


ج) عربی ، متن                                          د) رجال و مصطلح الحدیث


 


69. کتاب «غفیه القاصدین» از کیست؟


الف) زین الدین شهید ثانی               ب) ابن حجر عقلانی


ج) شیخ بهائی                                                       د) سید حسن صدر


70. من تحمل الحدیث روایه و اعتنی به درایه هو:


الف) المحدث                    ب) المسند                      ج) الحافظ                        د) الشیخ


71. به کسی که حدیث را با ذکر سند روایت می­کند و به علل و نقایص حدیث آشنایی داشته باشد چه می گویند؟


الف) المحدث                    ب) المسند                      ج) الحافظ                        د) روای


72.پیدایش اصطلاح «اصحاب اجماع» ریشه در سخن کدام یک از رجال شناسان دارد؟


الف) حاکم نیشابوری                      ب) رامهرمزی                    ج) ابوعمرو کشی               د) نجاش


73. این سخن در باب اخذ حدیث از کیست؟ جهت حجه ولیس لی همه الا ان سمع


الف) جابربن عبدالله انصاری               ب) ابوهریره                      ج) علی من مدینی د) زراره


74. معنی تخریج متن حدیث چیست؟


الف) خارج کردن موضع حاجت حدیث از کتاب                  ب) خارج کردن  تمام حدیث از کتاب


ج) نقل موضع حاجت از حدیث                                                    د) نقل تمام حدیث


75. چه کسی برای اولین بار مصطلح الحدیث را درایه نامید؟


الف) کشی                      ب) نجاشی                      ج) عسقلانی                    د) ابن اکنانی


76. مدلول عبارت «لین الحدیث» در علم رجال چیست؟


الف) راوی، روایت­های مشکل را نقل نمی­کند


ب) راوی سهل انگار است و از غیر ثقه حدیث نقل می­کند


ج) راوی الفاظ غریب و مشکل حدیث را به الفاظ آسان تبدیل می­کند


د) راوی سهل انگار و از ثقه نقل می­کند


77. محوری­ترین کتاب «مصطلح الحدیث» که خود منشاء آتار فراوانی در این علم شده کدام است؟


الف) معرفه علوم الحدیث حاکم نیشابوری                      ب) مقدم ابن اصلاح


ج) المحدث الفاصل رامهرمزی                                    د) نخبه الفکر ابن حجر عقلانی


78. کدام گزینه صحیح است؟


الف) هر حدیثی خبر است ولی هر خبری حدیث نیست.


ب) هر خبری حدیث است ولی هر حدیثی خبر نیست.


ج) رابطه حدیث و خبر رابطه عموم و خصوص من وجه است.


د) رابطه حدیث و خبر مساوی است.


 


 


79. چه کسی اصطلاح حدیث را به محدثان خراسان نسبت داده؟


الف) شیخ بهائی               ب) شیخ طوسی               ج) حاکم نیشابوری د) علامه قاسمی


80. چه کسی احادیث را اسم جمع دانسته که مفرد از لفظ خودش ندارد؟


الف) ابوحیان                     ب) فراء                ج) صاحب کشاف              د) قاسمی


سوالات تفسیــــــر


81. بر اساس روایت امام باقر ؟ع؟ مراد از شیاطین در آیه ]إِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ[ کدام گزینه است ؟


الف) رؤسا                       ب) کاهنان                       ج) علماء             د) بزرگان


82. معنی کلمه«صیب» در آیه ]أَوْ كَصَيِّبٍ مِنْ السَّمَاءِ[ چیست؟


الف)  باران کند                  ب) ابر                            ج) تگرگ  د) باران پرپشت


83. مرجع ضمیر  «مثله» در آیه ]فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ[ بر اساس تفسیر مجمع البیان کدام گزینه است؟


الف) عبد                         ب) مما نزلنا                     ج) ریب                د) سوره


84. بر اساس دیدگاه  علامه طباطبائی کدام آیه عالم برزخ را اثبات می­کنند؟


الف)] كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ[ 


ب) ]هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا[

ج) ]وَبَشِّرْ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ[


د) هیچ کدام


85. أبی در آیه­ی ]أْبَى و استکبر[ به چه معناست؟


الف) استکبار                    ب) امتناع                        ج) خود را بزرگ دانستن                   د) برتری جویی


86. «رغدا» در آیه] وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا[ به چه معناست؟


الف) فراوان                      ب) زیاد               ج) هر مقدار که بخواهی                  د) گوارایی و خوشی زندگی


87. در آیه] وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ[ با وجود اینکه آدم و حوا دو نفر هستند علت جمع آمدن ضمیر چیست؟


الف) مراد آدم و حوا و ذریه آنهاست.                                                    ب)مراد آدم و حوا و شیطان است


ج) در زبان عربی گاهی ضمیر جمع برای دو نفر استفاده می­شود.    د) همه موارد


88. «فارهبون» در آِیه ]وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ[  به چه معناست؟


الف) خوف                        ب) رغبت                         ج) حب                           د) میل


89. کلمه «بر» در آیه ]أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ[ با کدام یک از گزینه­های ذیل مترادف است؟


الف) احسان، میل  ب) احسان، خیر                ج) احسان ، صله               د) صله و خیر


90.  مخاطب آیه ]وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ[ کدام گزینه نیست؟


الف) یهود                        ب) نصاری                        ج) مسلمانان                    د) الف و ج


 


91. «لیله» در آیه ] وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً[  به چه معناست؟


الف) شب                                                ب) شبانه روز                   


ج) ساعاتی مشخص از شب             د) ساعاتی مشخص از روز


92.«غمام» در آیه]َظَلَّلْنَا عَلَيْكُمْ الْغَمَامَ[ به چه معناست؟


الف) ابر متراکم                                          ب) ابر  مِه­گونه                 


ج) ابری که آسمان را می­پوشاند.                   د) ابر کوچک


93. کدام گزینه در مورد گوینده آیه] قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ[ هر خیر به صحیح است؟


الف) خداوند                     ب) موسی؟ع؟                  ج) خداوند یا موسی                       د) هیچ کدام


94. کلمه «بقل» در آیه ]مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا[ به چه معناست؟


الف) خیار             ب) گندم             ج)سیر                د) هر سبزی که ساقه ندارد


95. بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی  ایمان دوم در آیه ] إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا …… مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ … [ به چه معناست؟


الف) ایمان ظاهری                         ب) مومنین از امت­های گذشته                     


ج) ایمان باطنی و حقیقت ایمان                      د) کسانی که به عیسی ؟ع؟ ایمان آورند


96. مراد از «بقوه« در آیه ]خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ[ از نظر امام صادق ؟ع؟ چیست؟


الف) تورات  را به جد بگیرید                           ب) بدان عمل کنید            


ج) منظور قدرت بدنی و روحی است                                   د) در حال که توانانی دارید آن را بگیرید


97. «بقره» در آیه ]إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً[ به چه معناست؟


الف) گاو              ب) گاو نر                         ج) گاو ماده                      د) گوساله


98. «ذلول» در آیه ]لَا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ[ به چه معناست؟


الف) گاوی که برای شیردادن استفاده می­­شود              ب) گاوی که وحشی است


ج) گاوی که برای کارو  سواری رام شده                                   د) گاو یک رنگ و یک دست


99. «ذلک» در آیه  ]ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ[ به چه چیزی اشاره دارد؟


الف) همه آیات و نشانه هایی که به دست موسی ؟ع؟ اتفاق افتاد.


ب) احیاء مرده برای بنی اسرائیل                    ج) عصای موسی                           د) الف و ب


100. آیه] وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا[ یعنی:


الف)فقط به مؤمنین با نیکی سخن بگوئید.                      ب) به کفار هم با نیکی سخن بگوئید.


ج) با مؤمنین و کفار با نیکی سخن بگوئید.                     د) همه موارد


101. کدام گزینه در مورد روح القدس در آیه] وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ[  غلط است؟


الف) جبرئیل                                 ب) انجیل            


ج) پیامبر اسلام                             د) اسم اعظمی که با آن عیسی ؟ع؟ مرده  زنده می­کرد


102.«خالصه» در آیه] لَكُمْ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً[ به چه معناست؟


الف) کامل           ب)تماما                          ج) بدون زحمت                  د) صاف وبی آلایش


103. «کلما» در آیه ]كُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا….[


الف) اقتضای تکرار دارد و یعنی مکر  در مکرر چنین می­کردند.


ب)اقتضای تکرار ندارد.


ج) یعنی گذشتگان  چنین بوده­اند و باید سعی کرد مثل آنها نشد.


د)عهد شکنی از جمله عادت­های بد یهود است  که در  این آیه مورد سرزنش قرار گرفته.


104. نقش کلمه «سبحان» در ِآیه ]سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى[ چیست؟


الف) فعل             ب) مصدر                         ج) مفعول مطلق                د) حال


105.«کرهَ» در آیه  ]ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمْ الْكَرَّةَ[ از نظر لغوی به چه معناست؟


الف)  مزد                        ب) تلاش             ج) جمعیت                       د) بازگشت


106. «حصیر» در آیه ]جَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ  حَصِيرًا[ به چه  معناست؟


الف) حبس                       ب) آتش              ج) آتش دان                     د) آتشکده


107. «کل» در آیه ]كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلًا[چه نقشی دارد؟


الف) مفعول فضلنا مذکور                  ب) مفعول فضلنا مقدر                     ج) باب اشتغال                  د) ب و ج


108. کدام گزینه در مورد مراد از «آیه اللیل»در آیه ] فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ[ غلط است؟


الف) ماه              ب) خود شب                    ج) ظلمت شب                  د) ساعات اولیه شب


109. ضمیر له در آیه] َنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ[ به کدام گزینه بر می­گردد؟


الف) انسان یا عمل            ب) انسان و عمل               ج) انسان                        د) عمل


110. کدام گزینه در مورد کلمه«نفسک» کلمه در آیه ]كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا[  صحیح است؟


الف) در محل رفع و نائب فاعل                                    ب) در محل رفع و فاعل


ج) در محل جر و مجرور به حرف جر                              د) در محل جر و فاعل


                       


           


 


 


 


 


 


 

بازدیدها: 12

کانال موسسه قرآن و نهج البلاغه را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.

برای ورود به مدرسه کلیک کنید