صدای کوبه در بهشت «یاعلی» است.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:


 إنّ حلقة باب الجنّة من یاقوتةٍ حمراء علی صفائح الذهب


فإذا دقّت الحلقة علی الصفحة، طنّت وقالت: یا علی »(1).


همانا حلقه در بهشت، از یا قوت سرخ است بر روی صفحه هائی از طلا


پس هنگامی که حلقه بر روی صفحه زده می شود، صدا می دهد و می گوید: «یا علی».


وقتی بهشتیان وارد بهشت می‏ شوند، کوبه در را می‏ کوبند، به اصطلاح دقّ الباب می‏ کنند؛ زیرا در زدن خود نوعی رعایت ادب برای مهمان است، کسی که به جایی وارد می‏ شود گرچه در بسته نباشد، بهتر است در بزند.


در بهشت باز است؛ ولی مؤمنان اهل بهشت که وارد می‏ شوند ، در می‏ زنند . وقتی بهشتی کوبه در را می‏ کوبد، این صدا شنیده می‏ شود:


« یا علی یا علی »


طنین کوبه «یا علی» است.


مرحوم علاّمه طباطبایی رضوان‏ الله علیه در شرح این حدیث و این که چرا صدای کوبه در بهشت یا علی است می‏ فرمودند:


«مهمان وقتی به خانه‏ای می‏رود، صاحب خانه را صدا می‏زند. اگر صاحب‏خانه نام معینی داشته باشد، مهمان همان نام معیّن را می‏ برد.


صاحب بهشت و مهماندار بهشت، علی‏ بن ابی‏طالب سلام‏ الله‌علیه است.


از این رو صدای کوبه در بهشت هم «یا علی» است. چون هر کس به بهشت می‏ رود در سایه هدایت و رهبری این خاندان و مهمان این خاندان است.


اگر این انوار طیّبه نبودند، کسی راه بهشت را طیّ نمی‏کرد.


ما به خوبی می‏ توانیم احساس کنیم که الآن در بهشت هستیم یا نه! درِ بهشت به روی ما باز است یا نه!»(2)


علی از زبان علی (3)


ـ امـام عـلـى عـلیه السلام:


 یاران رازدار محمد صلى اللّه علیه و آله مى دانند كه من حتى لحظه اى دسـت رد بـه سـیـنـه خـدا و پـیـامـبـر او نزدم در جاهایى با جان خود پیامبر را یارى رساندم كه دلیران مى گریزند و گامها واپس مى رود این شجاعت و مردانگى را خداوند به من ارزانى داشت .


ـ (هیچ گاه ) دروغ نگفته ام و (از پیامبر) دروغ به من گفته نشده است , و گمراه نشده ام و كسى هم به واسطه من گماره نگشته است .


ـ هـرگاه از پیامبر خدا مى پرسیدم به من پاسخ مى داد و چون خاموش مى ماندم با من آغاز سخن مى كرد.


ـ در تـفـسیر آیه “همانا تو بیم دهنده هستى و هر قومى را راهنمایى است “ ـ : بیم دهنده پیامبر خداست و راهنما من هستم .


ـ پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله مرا براى داورى به میان مردم یمن فرستاد عرض كردم اى پیامبر خدا! مرا كه جوان هستم و ازدانش قضا و داورى ناآگاه , مى فرستى ؟


پیامبر دست به سینه من زد و گـفت : خدایا! قلب او را هدایت كن و زبانش را استوار گردان ازآن پس , من در داورى میان دو نفر هرگز دچار شك و تردید نگشتم تا اكنون كه در این جا نشسته ام ؟


ـ پـیـامـبـر خـدا صـلى اللّه علیه و آله فرمود : اى على ! اگر تو نبودى بعد از من مؤمنان شناخته نمى شدند.


ـ پـسـر نـابـغه گفته است كه من مردى بسیار بازیگوش و شوخ و بذله گویم و دست و پنجه نرم مى كنم و بازى مى كنم هیهات ! ترس از مرگ و یاد قیامت و حسابرسى (آخرت ) مرا از این كارها باز مى دارد.


ـ در خطبه اى كه روز دوم خلافتش ایراد فرمود ـ : همانا من یكى از شما هستم آنچه براى شماست براى من نیز هست و آنچه برشماست بر من نیز هست .


ـ گـمـراه نـشـدم وكـسـى را گـمـراه نكردم آنچه به من سفارش شد از یاد نبردم من از طرف پـروردگار خود بینه اى دارم كه آن را براى پیامبرش روشن ساخت و براى من تبیین نمود من در راه هستم (بیراهه نمى روم .)


ـ بـیعت شما با من بى اندیشه نبود و كار من و شما یكسان نیست من شما را براى خدا مى خواهم و شـما مرا براى خودتان مى خواهید اى مردم ! مرا به خاطر خود یارى رسانید به خدا سوگند كه داد ستمدیده را بستانم و به مهارى سخت ستمگر را بكشانم تااو را به آبشخور حق درآورم هر چند خود نخواهد.


ـ بـه خدا سوگند كه اگر شب را بر روى اشترخار تا صبح بیدار مانم و مرا در كند و زنجیرها كت بسته بكشند خوشتر دارم از اینكه در روز رستاخیز خدا و پیامبرش را به عنوان ستمكار دیدار كنم .


بـه خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه زیر آسمانهاى آنهاست به من دهند تا با گرفتن پوست جوى از دهان مورچه اى خدا رانافرمانى كنم چنین نخواهم كرد.


ـ هـمـانا من در میان شما همچون چراغ در تاریكى هستم كه هر كس به حریم آن درآید از نور آن روشنایى گیرد.


ـ مـى فـرمـود ـ : خـداى عـزوجل را آیه اى (نشانه اى ) بزرگتر از من نیست و براى خدا “نبا”ى “عظیم “ تر (خبرى بزرگتر) از من نه


ـ از آن زمان كه خدا را شناختم او را انكار نكردم .


ـ از آن زمان كه حق به من نموده شد در آن تردید نكردم .


پی نوشت:


(1) الأمالی والمجالس حضرت شیخ صدوق(ره)، ص 471، مجلس 86، ح 13


(2) منبع: ، حکمت عبادات (حضرت آیه الله جوادی آملی ) – صفحه 254


(3) میزان الحکمه، ج 1 (برداشت از سایت تبیان)

بازدیدها: 129

کانال موسسه قرآن و نهج البلاغه را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.

برای ورود به مدرسه کلیک کنید

مدرسه هنر تلاوت