پیام آیت الله جوادی آملی به مسئولین برگزاری و شرکت کنندگان همایش ملی نهج البلاغه

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

بسم الله الرحمن الرحيم


الحمد لله ربّ العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين والأئمة الهداة المهديين سيّما خاتم الأنبياء و خاتم الأوصياء(عليهما آلاف التحيّة و الثناء) بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّءُ الي الله!


مقدم شما علاقمندان قرآن و عترت و پژوهشگران قرآن و نهج­البلاغه و مسئولان محترم این همایش وزین را گرامی می­داریم، سعی بلیغ همه عزیزانی که در حفظ قرآن و نهج البلاغه، ادراک معارف وحیانی و علوی تلاش و کوشش کرده­اند مشکور ولیّ­عصر ارواحنا فداه باشند. سعی همه شما مورد عنایت ذات اقدس اله بوده و همگان مشمول ادعیه ذاکیه ولیّ­عصر باشید و این صراط مستقیم را تا پایان راه هم خوب ادراک کنید هم باور کنید هم متخلق شوید هم عمل کنید و بعد از این امور چهارگانه به جامعه منتقل کنید، پایان همه شما و ما و خیر و صلاح و فلاح الهی باشد. قرآن چون کلام خداست برای اینکه به خوبی به سطح جامعه منتقل شود یک سلسله مخاطبان مستقیم لازم دارد که این معارف را به خوبی ادراک کنند اولاً؛ حفظ کنند ثانیاً و بعد از عمل منتشر کنند ثالثاً، و آن اهل بیت عصمت و طهارت­اند؛ یعنی رسول گرامی و سیزده معصوم دیگر علیهم­الصلاة و علیهم­السلام اینها در حقیقت قرآن ناطق­اند و اگر می­بینید بزرگانی در پرتو نهج­البلاغه به معارفی بار یافته­اند برای اینکه علی­بن ابیطالب صلوات­الله و سلامه علیه سخنگوی راستین قرآن کریم است و اگر همگان در کنار مائده و معدوبین نهج­البلاغه متنعم­اند برای اینکه نهج­البلاغه یک تفسیر راستین از قرآن کریم و حکیم است اگر می­بینید بزرگانی در کنار خطبه­های نهج­البلاغه سر تعظیم فرود می­آورند و می­گویند اگر کسی این خطبه را بشنود در برابر او باید سجده کند این اغراق و غلو نیست زیرا این سجده در حقیقت برای کلام الهی است که از حلقوم و حنجره طیبه و طاهره علوی به جامعه منتقل شد. مردم در پیشگاه آیات خاص از قرآن کریم سجده می­کنند و اگر همان معارف وحیانی به وسیله خطبه­های نورانی علی­بن ابیطالب به جامعه منتقل شود و اگر در برابر خطبه­ نهج­البلاغه سجده می­کنند در حقیقت وصف به آن موصوف اصلی برمی­گردد یعنی در برابر اکرام خدا سجده می­کنند، و اگر مرحوم کلینی در جلد اول کافی بعد از نقل بخشی از خطبه­های توحیدی علوی صلوات­الله و سلامه علیه می­گوید کسی که پدر و مادرم فدای او باد یعنی علی­بن ابیطالب خطبه­ای گفته است ایراد کرده است که اگر تمام جن و انس جمع شوند و در بین آنها پیامبری نباشد توان آوردن یک همچنین خطبه­ای را ندارند. آشنایان ما کتاب قیم کلینی یعنی کافی آشنا هستند، که مرحوم کلینی رضوان الله تعالی علیه در این هشت جلد کافی و روضه کافی از خود سخنی اندک دارد هرچه هست حدیث است، ولی گاهی در اثر ضرورت­هایی که احساس می­کند چند جمله بیان از خود نشان می­دهد. در جلد اول در خطبه­های توحیدی و کلام­های توحیدی یک خطبه­ی بلندی را از وجود مبارک علی­بن ابیطالب در زمان حکومتش هنگام نبرد با امویان ایراد کرده است، مرحوم کلینی بعد از نقل آن خطبه می­گوید اگر تمام جن و انس جمع شوند و هیچ پیغمبری در بین آنها نباشد بخواهند خطبه­ای مانند علی­بن ابیطالب در توحید ایراد کنند توان آن را ندارند پدرم و مادرم فدای علی­بن ابیطالب. این مطلب را مرحوم کلینی در جلد اول کافی در بحث­های توحیدی نقل می­کند شارعان اصول کافی وقتی به این جمله مرحوم کلینی رسیدند این را خوب باز کردند؛ اولین کسی که این سخن را باز کرد مرحوم صدرالمتألهین در شرح اصول کافی بود، بعد مرحوم مجلسی اول، مجلسی دوم و ملاصالح مازندرانی و سایر کسانی که درباره اصول کافی قلم زدند و رقم ارائه کردند همان فرمایش را بیان کردند آن فرمایش این است که مرحوم صدرالمتألهین به عنوان تعلیقه بر سخنان کلینی چنین می­گوید: اینکه شما گفتید اگر تمام جن و انس جمع شوند و در بین اینها پیامبری نباشد این جمله را اضافه کنید که اگر پیامبر اولوالعزم نباشد وگرنه پیامبران دیگر پیامبران غیراولوالعزم آنها هم توان این را ندارند که مانند علی­بن ابیطالب صلوات­الله و سلامه علیه توحید الهی را به خوبی تبیین کنند. فقط انبیاء اولوالعزم­اند که می­توانند مانند علی معارف الهی را بیان کنند، این سخن نشان می­دهد که همان­طوری که ذات اقدس اله فرمود: لَئِنْ اجْتَمَعَتْ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا، همان مطلب بلند در نهج­البلاغه ظهور کرده است اگر خدا درباره قرآن فرمود تمام جن و انس جمع شوند بخواهند کلامی همتای قرآن بیاورند مقدورشان نیست و اگر کلینی می­گوید اگر تمام جن و انس جمع شوند به استثنای انبیاء بخواهند خطبه­های توحیدی همچنان خطبه­های نهج­البلاغه ارائه کنند مقدورشان نیست، این درحقیقت بازگشتش به همان حقایق وحیانی است زیرا علی­بن ابیطالب کلام الهی را تبیین کرد، قرآن را تفسیر کرد، توحید قرآنی را تشریح کرد و تبیین فرمود غرض آن است که هر وصفی که برای قرآن است بالاصاله در کنارش برای نهج­البلاغه هم هست منتهی همان­طوری که اهل­بیت عصت و طهارت همتای قرآن­اند یکی ثقل اکبر است و دیگری ثقل اصغر و ثقل اصغر هرچه دارد از قرآن کریم دارد و هرچه قرآن کریم فرمود آنها یافتند و عمل کردند و منتشر کردند همین نسبت درباره قرآن و نهج­البلاغه هم هست وجود مبارک علی­بن ابیطالب هرچه دارد همه از دولت قرآن دارد. بعدها این مطلب بلند به شاگردان قرآن و عترت رسید همه بزرگان گفتند ما هرچه داریم از قرآن و عترت است و اگر آن بزرگوار گفته است هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم این برگرفته است از بیانات ذوات قدسی اهل­بیت عصمت و طهارت. آنچه که برای ما افراد عادی لازم است آن است که گرچه دسترسی به اوج سخنان علی­بن ابیطالب مقدور همگان نیست همانند اینکه اوج قرآن مقدور همگان نیست لیکن آن مطالب عمیق و اوج گرفته دامنه­ای هم دارد که دامنه­ی آنها در دسترس همه ماست. مستحضرید که اگر ما در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و خدا فرمود قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده است: شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن؛ معنای نازل شدن قرآن نظیر نازل شدن قطرات باران نیست، بارها در گفته­ها و نوشته­ها به عرضتان رسید که خدا قرآن را نازل کرد یک، باران را نازل می­کند دو، اما باران را به زمین می­اندازد و قرآن را به زمین می­آویزاند، قرآن را به زمین نیانداخت به زمین آویخت یعنی یک طرف قرآن همچنان به دست خدای سبحان است به دست بی­دستی اوست طرف دیگر به دست ماست، بین آویختن قرآن و انداختن باران فرقهای فراوان است نهج­البلاغه هم به شرح ایضاً این یک حبل متینی است این یک طناب آویخته­ای است که یک طرفش به دست علی­بن ابیطالب صلوات­الله و سلامه علیه است و طرف دیگرش به دست ماست علی­بن ابیطالب این نهج­البلاغه را به زمین نیانداخت به زمینه نیانداخت بلکه به زمین و زمینه آویخت، یک طرفش به دست خود حضرت هست و یک طرفش به دست جامعه. اگر کسی نهج­البلاغه را خوب ادارک کند باور کند متخلق شود عمل کند و به جامعه منتشرش کند این طناب را گرفته به ولایت نزدیک شده است چه اینکه اگر درباره قرآن این پنج وظیفه را انجام داد طناب الهی را گرفته است به ذات اقدس اله نزدیک شده در قربت اله در بین راه علی و اولاد علی را می­بیند چون همه آنها هم به حبل الهی معتصب­اند دو حبل نیست دو راه نیست یک راه است آنها بر صراط مستقیم­اند همان­طوری که پیغمبر علی صراط مستقیم است این سیزده معصوم هم علی صراط مستقیم هستند (عليهما آلاف التحيّة و الثناء). آن نکته­ای که باید مورد غفلت قرار نگیرد این است که وجود مبارک امیرالمؤمنین سلام الله علیه آیه­ی پایانی سوره مبارکه احزاب را که درباره عرض امانت است معنا کرده است درست است که معرفت درست که توحید درست است حقیقت قرآن درست است حقیقت ولایت اینها برترین و برجسته­ترین امانت­های الهی­اند، لکن یکی از مصادیق روشن و شفاف و علمی و عملی امانت که إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ همین مسائل اموال بیت­المال است اموال بیت­المال در اختیار مسئولان است و اینها امانت الهی است امانت­هایی که یکی به دیگری می­سپارد آن هم مشمول همین بخش پایانی سوره احزاب است در نهج­البلاغه به صورت شفاف نماز را زکات را اینگونه از احکام را معنا کرد بعد در کنارش امانت را ذکر فرمود، فرمود در حرمت امانت در کرامت امانت در عظمت و جلال و شکوه امانت همین بس که خدای سبحان فرمود إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ دیگر کشور علوی کشور اختلاس نخواهد بود، کشور گرانی نخواهد بود، کشور قحطی نخواهد بود، کشور خیانت در امانت نخواهد بود و این اجتماع عظیم شما باید رهآورد خوبی داشته باشد عطر امانت را عطر رعایت بیت­المال را عطر رعایت حقوق همگان را عطر رعایت احترام همگان را عطر رعایت خونهای پاک شهدا را عطر رعایت حقوق امام و امت را عطر تلاش مسئولان بزرگوار امین امانت­پرور و امانت­دوست را در جامعه منتشر کنند.


من مجدداً مقدم همه شما را گرامی می­دارم از دست­اندرکاران و مسئولان این همایش وزین حق­شناسی می­کنیم از ذات اقدس اله مسئلت می­کنیم نظام ما را رهبر ما را مراجع ما را ملت و مملکت ما را در سایه ولی­اش از هر خطری محافظت بفرماید و این نظام را تا ظهور صاحب اصلی­اش از هر گزندی محافظت بفرماید و به بیداری اسلامی مصر تا بحرین یمن و تونس و عربستان و سایر کشورهای اسلامی را به هدف نهایی­شان برساند توفیق ادراک صحیح معارف قرآن و نهج­البلاغه را به همه شما و به ما مرحمت بفرماید و این توفیق را روزافزون کند و با عمل هماهنگ و همآوا بفرماید، «غفر الله لنا و لكم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

بازدیدها: 2

کانال موسسه قرآن و نهج البلاغه را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.

برای ورود به مدرسه کلیک کنید

مدرسه هنر تلاوت