نماز شب

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

نيروى هفتم از نيروهايى كه مى توانيم در جنگ درون از آن استفاده كنيم بيدارى شب و بيدارى بين الطلوعين است


بسم الله الرحمن الرحيم . والفجر. وليال عشر و الشفع و الموتر و الليل اذا يسر هل فى ذلك قسم لذى حجر


يعنى قسم به طلوع فجر، قسم به شبهاى دهگانه ، قسم به نماز شبى كه در دل شب خوانده مى شود (و آن سه ركعت آخر كه به نام شفع و وتر است ) و قسم به آخر شب . بعد مى فرمايد: هل ذلك قسم اذى حجر يعنى اگر كسى تعقل داشته باشد مى فهمد كه اين قسم ها چرا خورده شده و چه مقدار اهميت دارد.


در اين سوره مباركه به شب سوگند خورده شد وقتى كه پشت كند يعنى به آخر شب ، به قبل از بين الطلوعين ، به فجر قسم خورده شده ، قسم به آن كارى كه در دل شب انجام داده مى شود يعنى نماز شب و اتفاقا در قرآن شريف اين قسم تكرار شده است .
در جاى ديگر مى فرمايد: و اليل اذا عسعس و الصبح اذا تنفس  در اينجا عبارت فرق كرده و الا از نظر معنى به يك معناست ، يعنى قسم به آخر شب و قسم به بين الطلوعين .


همين جمله باز در جاى ديگر قرآن تكرار شده است و مى فرمايد: و اليل اذا ادبر و الصبح اذا اسفر در اين آيه شريفه به فجر و بى الطلوعين قسم خوره شده است .


از اين قسم ها كه در قرآن شريف است به خوبى استفاده مى كنيم كه آخر شب فوق العاده عجيب است ، فوق العاده عظيم است و باز استفاده مى كنيم كه طلوع فجر فوق العاده از نظر اسلام مهم است . قرآن شريف راجع به نماز شب و نماز صبح اول وقت خيلى اهميت داده است و با كمال صراحت مى فرمايد كه نيرو مى دهد و مى توانيم از اين نيرو استفاده كرده و به مقام محمود برسيم . مى فرمايد:


اقم الصلوة لدلوك الشمس الى غسق الليل و قرآن الفجر ان قرآن الفجر كان مشهودا


اين آيه شريفه نمازهاى پنج گانه را تعيين مى فرمايد:


در اين آيه مى فرمايد از اول ظهر تا نصف شب چهار نماز داريم به نام نماز ظهر، نماز عصر، نماز مغرب و نماز عشاء و بعد مى فرمايد: والقرآن الفجر، ان قرآن الفجر كان مشهودا نماز اول وقت بين الطلوعين ، نماز صبحى كه اول وقت خوانده مى شود تمام امتيازات آن نمازها را دارد و آن نمازى است كه خدا بر آن شهادت مى دهد، ملائكه آسمان بر آن شهادت مى دهند و اين نمازى است كه روشنايى آن به قدرى است كه پيش همه مشهود است ، نزد همه معلوم است و بعد مى فرمايد: و من الليل فتهجد به نافله لك  بعضى از شب را بيدار شو، آخر شب را زنده بدار براى اين كه آخر شب  (نماز شب) براى تو نافله اى است عسى ان يبعثك ربك مقاما محمودا خدا دوست دارد كه تو مقام محمود پيدا كنى ، مقامى كه همه بپسندند، اگر مى خواهى مقامى پيدا كنى كه همه بپسندند نماز شب بخوان ، قبل از طلوع فجر بيدار شو، نماز اول وقت طلوع فجر بخوان و اگر بتوانى همه بين الطلوعين را بيدار باشى بدان كه مقام محمود روى مقام محمود دارى .


اين آيه شريفه به خوبى به ما مى فهماند كه اگر كسى بتواند قبل از طلوع فجر بيدار باشد، اگر بتواند نماز صبح خود را اول وقت بخواند، بر نفس اماره تسلط پيدا مى كند، از آن جنگى كه در درون است سرافراز بيرون مى آيد معلوم است كه هيچ مقامى از اين بالاتر نيست كه انسان بتواند در آن جنگ امتياز بيافريند، افتخار كسب كند و بتواند در آن پيروز شود.


مقام محمود يعنى تسلط بر نفس اماره ، مقام محمود يعنى پيروز شدن در جنگ درون ، مقام محمود يعنى اين كه انسان نفس اماره و آن بعد حيوانى را بتواند كنترل كند، نظير براق بر آن سوار شود و بر هر كجا كه مى خواهد بتواند برسد.


در سوره المزمل كه شايد دومين يا سومين سوره اى باشد كه به پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) نازل شده مى فرمايد: ((يا ايها المزمل))، يعنى اى كسى كه عباى نبوت به خود پيچيده اى ، به مقام نبوت رسيده اى ، اى كسى كه تو را نبى كرده ايم و اين مقام را به تو داده ايم . معنى ((يا ايها المزمل)) و ((يا ايها المدثر)) كه دو سوره در كنار هم است هر دو به يك معنى است ؛ اين كه در فارسى آن را ((اى گليم به خود پيچيده )) معنا مى كنند معنى فارسى آن است ، و معناى حقيقيش اين است : اى كسى كه عباى نبوت به خود پيچيده و به مقام نبوت رسيده اى ، بار سنگينى به دوش ‍ تو آمده است : انا سنلقى عليك قولا ثقيلا، بار سنگينى به دوشت آمده ، اگر بخواهى اين بار را به منزل برسانى بايد نيروهايى از خارج تهيه كنى و اولين نيرويى كه براى پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) تعيين مى شود، شب بيدارى است .


يا ايها المزمل . قم اليل الا قليلا. نصفه او انقص منه قليلا. اوزد عليه و رتل القرآن ترتيلا. انا سنلقى عليك قولا ثقيلا شب بيدار باش ، تا مى توانى شب بيدارى كن ؛ بعد علت مى آورد كه اين دليل براى ما خيلى فايده دارد و ما بايد اين علتى را كه در اين سوره آورده شده هميشه در نظر داشته باشيم : انا ناشئه اليل هى اشد وطا و اقوم قيلا،آن حالتى كه آخر شب به انسان دست مى دهد، آن حالتى كه نماز اول وقت صبح به انسان مى دهد، آن حالتى كه بين الطلوعين به انسان مى دهد آن حالت اين است انا ناشئه الليل هى اشد وطا انسان حالتى پيدا مى كند كه مى تواند نفس اماره را كنترل كند، مى تواند بر آن بعد حيوانى تسلط پيدا كند، مى تواند آن را تعديل كند، نظير اسب چموش به دهانش ‍ دهنه بزند و بر آن براى استكمال و رسيدن به مقام محمود و مقام معنويت و اقوم قيلا، سوار شود.


اگر مى خواهى اراده قوى داشته باشى ، نفوذ كلمه داشته باشى ، در ميان مردم ابهت و عزت داشته باشى ، اگر مى خواهى دشمن جنى و انسى از تو حساب ببرند، اگر مى خواهى هنگام برخورد با مشكلات بتوانى آن را هضم كنى ، خلاصه اگر مى خواهى اراده تو قوى شود باشد آخر شب را بيدار باشى ، آخر شب اراده را تقويت مى كند.


قرآن مى فرمايد: اگر مى خواهى اراده قوى داشته باشى ، ترديد و شك نداشته باشى ، وقتى كارى پيش آمد بتوانى تصميم بگيرى ، اگر مشكلى جلو آمد بتوانى با مشكل دست و پنجه نرم كنى ، بايد آخر شب را بيدار باشى ، بايد نماز را اول وقت ، يعنى طلوع فجر نماز صبح را بخوانى ، بايد بين الطلوعين بيدار باشى . اين بيدارى نورانيت مى دهد، به انسان نشاط مى دهد، علاوه بر نورانيت دل و نشاط انسان زندگى خوشى پيدا مى كند، ديگر در زندگى او گره پيدا نمى شود و اگر هم گره اى پيدا شود، نيمه شب ، آخر شب ، بين الطلوعين به خوبى مى تواند گره را باز كند، لذا از نظر قرآن شريف آخر شب و بين الطلوعين فوق العاده اهميت دارد.


از اين جهت نود درصد مردم نماز صبح خودشان را قبل از آفتاب مى خوانند، بر فرض هم كه خيلى خواب نداشته باشند اما شيطان طورى وسائل را فراهم مى كند كه آخر شب خواب باشند، بين الطلوعين خواب باشند و روايات زيادى داريم كه شيطان مواظب است نگذارد انسان اين فيض عظيم را بدست آورد.


http://emam12.com

بازدیدها: 2

کانال موسسه قرآن و نهج البلاغه را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.

برای ورود به مدرسه کلیک کنید