ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

آداب و آثار سوره مبارکه «یس» و عظمت آن

فهرست مطالب

حجت‌الاسلام محمد عبدالهیان مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع)


 ارزش‌ها و پیام‌های قرآنی در جامعه ما مهجور بوده و معارف قرآن که نهادی را تغییر داده، دلی را منقلب و فردی را به خدا نزدیک کند کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.


روایتی از منابع اهل سنت و شیعه برای سوره یاسین نقل شده است مبنی بر اینکه هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن «یس» است و معنای این سخن آن است که اگر انسان از نعمت‌های الهی از جمله گوش، چشم و … برخوردار است و از هیچکدام بی‌نیاز نیست اما قلب، موقعیت ممتازتری برای انسان دارد. از این رو آیات قرآن همگی رحمت،نور و برکت است اما یاسین و برکت برتری دارد.


اینکه حضرت رسول (ص) می‌فرمایند «به خدا قسم دوست داشتم محبت سوره یاسین در قلب تک‌تک افراد امت من باشد» بر این موضوع دلالت می‌کند که آرزوی حضرت این است که یاسین‌خواندن، یاسینی فهمیدن و یاسینی بودن جزو فرهنگ عمومی جامعه شود.


منظور پیامبر اکرم (ص) از بیان این روایت آن است که یک شهر چند صد نفری وقتی صبح از خواب برمی‌خیزند همگی سوره یاسین را بخوانند و این مسئله جزو فرهنگ تمامی مسلمانان قرار گیرد و با توجه به اینکه اثرات بعضی از آیات و سوره‌ها اینگونه است  تنها برای افرادی خاص و ممتاز ظاهر می‌شود اما حضرت رسول می‌فرماید هیچ شرطی بر
ای سوره یاسین وجود ندارد و هر کسی که آنرا بخواند اثرش برای همان فرد ظاهر می‌شود
.


در امت پیامبر (ص) افراد مختلف از جمله پیر، جوان، گنهکار، فاسق و وجود دارد لذا آثار عمومی سوره یاسین برای همه افراد در هر شرایط مترتب می‌شود و از این رو حضرت رسول (ص) با سوره یاسین، کلیدی به دست افراد می‌دهند که با آن می‌توانند هر دری را باز کنند.


پیامبر (ص) در پناه یاسین حرکت می‌کرد و شگفتی‌هایی را با این سوره مبارکه انجام می‌داد، البته شخص پیامبر(ص) پناه عالم است و اما ایشان نیز در پناه یاسین حرکت می‌کند لذا تفاوت معلم‌های بشری با معلم‌های الهی در این است که معلم الهی می‌خواهد در زمان حیاتش مردم به رتبه‌های بالایی دست یابند اما معلم بشری این ظرفیت را ندارد که شاگردانش به لحاظ علمی هم سطح  و یا بالاتر از او قرار گیرند.


نکته مهمی که در شأن نزول این سوره وجود دارد این است که سوره یاسین فقط جنبه نزول نداشته است بلکه یک انسانی را مانند پیامبر(ص) نجات داده و بن‌بست‌ها را مرتفع، کارهای مشکل را آسان و ناامیدی را به امید تبدیل کرد و این شأن سوره یاسین در تمام زمان‌ها وجود دارد. بنابراین فضیلت سوره یاسین که پیامبر(ص) آنرا بیانی می‌کند و می‌فرماید کاش محبت آن در قلب تک‌تک امت من بود از همینجا نشأت می‌گیرد.


خداوند متعال این عالم را با فرشتگانی به نام موکل اداره می‌کند و برای هر سوره‌ای از قرآن کریم موکلی وجود دارد؛ مثلا درباره سوره انعام آمده است که وقتی این سوره نازل شد 70 هزار فرشته همراه با آن بر زمین فرود ‌آمدند لذا کسی که سوره انعام را می‌خواند این فرشتگان همراه او خواهند بود.


یکی از ارکان خواندن سوره یاسین هدیه کردن ثواب آن به حضرت زهرا (س) است. علامه شیخ مجتبی قزوینی که صاحب کرامات زیادی بوده و تشرف اختیاری به محضر امام زمان (ع) داشته است در باب اهمیت سوره یاسین آورده است که ما هر چه داریم و به هر کجا رسیدیم به برکت سوره یاسین بوده است.سیر و سلوک و معرفت اصلی بر اساس قرآن و سوره یاسین محقق می‌شود، مسائل معنوی در ابتدا سخت است اما در ادامه راه، برای افراد راحت و آسان می‌شود لذا مقامات معنوی، به دست آوردن توفیق نماز شب و شناخت معرفت پروردگار نردبانی است که سوره یاسین برای ما محقق می‌کند.


در باب سوره یاسین دو موضوع تلاوت و ختم وجود دارد که تلاوت مشتمل بر خواندن روزانه و رو به قبله بودن را شامل می‌شود اما ختم سوره یاسین آداب خاصی را دارد که وحدت زمان و مکان در آن شرط است لذا فردی که می‌خواهد ختم سوره یاسین را داشته باید در زمان و مکانی خاص به قرائت این سوره بپردازد همچنین 14 صلوات قبل و بعد از سوره یاسین بخواند و آن را به محضر مقدس حضرت زهرا (س) هدیه کند.


http://asreshia.com

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید