ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

اصول روزه داری در مبتلایان به سردرد

فهرست مطالب

هرچند در مجموع گفته می شود كه انواع سردردها با روزه داری، تشدید می شود اما مبتلایان به سردرد می توانند با رعایت
اصولی، روزه خود را بگیرند.


به گفته كارشناسان بهداشتی و متخصصان مربوطه، سردرد می تواند علت های بسیاری داشته باشد اما دلیل اصلی سردردهای مرتبط با روزه داری، ناشی از گرسنگی و افت فشار خون، از دست دادن آب بدن، خواب ناكافی و قطع مصرف موادی مانند كافئین و نیكوتین است كه وابستگی ایجاد می كنند.


سردردهای میگرنی نیز در ماه مبارك رمضان تشدید می شود چراكه در ماه رمضان علایمی مانند سردردهای عصبی، كاهش قندخون و كم آبی موجب افزایش اسیدهای چرب آزاد خون شده و این مواد بطور مستقیم اثر شدیدی روی آزادسازی عوامل ایجاد كننده میگرن دارد.


اما طبق اعلام نظر كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، حتی این افراد نیز با راهنمایی و كمك پزشك معالج و ایجاد تغییرات مختصر در مصرف دارو می توانند روزه بگیرند.


&lt ;P style=”TEXT-ALIGN: justify; LINE-HEIGHT: 200%; MARGIN: 0in 0in 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; BACKGROUND: white; mso-background-themecolor: background1″ dir=rtl class=MsoNormal align=justify>نوشیدن آب و مایعات كافی، مصرف سبزی ها در وعده سحری، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید و در صورت اجبار استفاده از عینك و كلاه، انجام ندادن فعالیت های شدید بدنی و ورزش در نور خورشید، ترك سیگار قبل از ماه رمضان یا به حداقل رساندن مصرف آن و كم كردن مصرف قهوه و چای پررنگ قبل از این ماه از جمله توصیه های كارشناسان وزارت بهداشت برای كاهش سردرد در ماه مبارك رمضان است.


گاهی نیز مصرف یك قرص مسكن مانند ‘استامینوفن’ در وعده سحری می تواند در كاهش سردردها، كمك كننده باشد؛ رها ساختن عضلات از تنش و سفتی با یك ماساژ ملایم نیز در جلوگیری و كاهش سردردها موثر است.


كارشناسان وزارت بهداشت توصیه می كنند چای سبز -كه فاقد كافئین است- به جای چای و قهوه مورد استفاده قرار گیرد.


برخی از افراد مبتلا به میگرن در زمان گرسنگی دچار علایم شدید و سردردهای غیرقابل تحمل می شوند.


در این موارد روزه داری توصیه نمی شود اما در صورت اصرار بر روزه گرفتن، این بیماران حتما باید پیش از آغاز ماه رمضان با یك متخصص نورولوژی -مغز و اعصاب- مشورت كنند.


یك متخصص مغز و اعصاب درباره اصول روزه داری برای مبتلایان به سردرد می گوید: سردردهای تنشی، شایع ترین نوع سردرد در میان افراد جامعه به شمار می رود.


دكتر مجتبی عظیمیان می افزاید: مبتلایان به انواع سردردها اعم از
سردردهای تنشی یا میگرنی باید در ماه مبارك رمضان، اصول و مسایلی را رعایت كنند.


وی خاطرنشان كرد اینگونه افراد حتما باید وعده سحر و افطار را بطور كامل صرف كنند چراكه دیده شده است برخی افراد اقدام به حذف وعده سحر می كنند.


این استاد دانشگاه علوم بهزیستی تاكید می كند مبتلایان به سردرد در صورت حذف شدن وعده سحر، نباید روزه بگیرند در غیر این صورت سردرد آنان به دلیل افت قند خون تشدید می شود؛ این سردردها در مواقع بعدازظهر افزایش بیشتری می یابد.


عظیمیان می گوید: وعده های غذایی مبتلایان به سردرد باید متنوع باشد؛ آنان باید از مصرف سریع و با عجله مواد غذایی پرهیز و افطار خود را با مایعات گرم شروع كنند چراكه مصرف مایعات خنك موجب آغاز یا تشدید سردرد می شود.


وی خاطرنشان می كند همچنین مبتلایان به سردرد باید به تدریج مواد قندی را در وعده افطار مصرف كنند و بهترین ماده قندی نیز خرما است چراكه خرما، قند را به تدریج افزایش می دهد.


این متخصص مغز و اعصاب نیز درباره میگرن می گوید: میگرن به ویژه در زنان شایع تر است؛ برخی از زنان برای روزه داری در ماه مبارك رمضان اقدام به مصرف قرص های ضدبارداری می كنند درحالیكه مصرف این قرص ها، سردردها را تشدید می كند.


عظیمیان می افزاید : مبتلایان به میگرن باید مایعات به ویژه آب و شیر، زیاد مصرف كنند.


وی خاطرنشان می كند بطور كلی مبتلایان به سردرد به ویژه در ماه مبارك رمضان باید از قرار گرفتن در معرض گرما به ویژه از ساعت 10 صبح تا چهار بعدازظهر، پرهیز كنند.


این متخصص مغز و اعصاب به مبتلایان به سردرد توصیه می كند تا حد ممكن از استرس ها دوری و داروهای تجویز شده پزشكان را بطور مرتب مصرف كنند.


عظیمیان تاكید می كند اگر مبتلایان به سردرد اصول بهداشتی را رعایت كنند ، گرفتن روزه، هیچ مشكلی را برای آنان ایجاد نمی كند.


وی یادآور می شود عموما داروهای مبتلایان به سردرد در یك یا دو دوز -میزان دارو- مصرف می شود كه به راحتی می توانند آنها را در سحر و افطار ، مصرف كنند.


www.abna.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید